پمپ شناور چیست ؟!

پمپ شناور Submersible pump از نوع پمپ های سانتریفیوژ است ، (پمپ آب یک نوع پمپ شناور است ) اگر بخواهیم دسته بندی دقیق تری برای پمپ شناور مطرح کنیم باید این پمپ را جزو دسته پمپ با جایه‌جایی غیر مثبت قرار دهیم. پمپ های شناور یا الکترو پمپ های شناور بطور وسیع در جهت استخراج آب تمیز از چاه و افزایش فشار برای کاربردهای زراعی و صنعتی کاربرد دارند. الکتروپمپ به دستگاهی گفته می‌شود که از دو قسمت الکتروموتور و پمپ تشکیل شده است.

الکتروپمپ شناور به نام الکترو دینام شناور نیز معروف است در این دستگاه پره هایی که به محور اصلی وصل شده اند به وسیله الکتروموتور به حرکت درمی‌آید و باعث پمپاژ آب یا سایر مایعات مورد نیاز می‌شود.

مشخصات فنی پمپ های شناور

پمپ های شناور که برای تأمین آب مصرفی در کار های زراعی و غیره از آن استفاده می‌شود از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند :

  • الکتروموتور
  • پمپ

الکترودینام  شناور در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود هستند و در انواع استیل و برنز بولید می‌شوند جنس استیل نسبت به جنس بر دارای مزایایی همچون مقاومت بیشتر، آبدهی و راندمان بالاتر ، مصرف برق کمتر و … می باشد.برای جابه‌جایی آب شور و یا آب دزبا معمولا از پمپ با بدنه برنز استفاده میشود.

انواع پمپ های شناور

پمپ های شناور درانواع مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به کار کرد.پمپ می‌توانیم از آن ها استفاده کنیم پرکاربرد ترین پمپ های شناور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

water-pump
الکتروپمپ شناور
در الکتروپمپ شناور ، الکتروموتور و پمپ به یکدیگر وصل شدهاند. برای خنک کاری موتور ازآبی که داخل الکتروموتور جمع شده است استفاده می‌شود .
water-pump
شفت غلافی
در این نوع از پمپ های شناور مایعات پس از پمپ شدن با استفاده از لوله های اطراف محور خارج می‌شوند در این از پمپ ها اگر مایغ از غلیط بالایی برخوردار باشد باید با تماس آن با محور اصلی با استفاده از غلاف جلوگیری شود،در غیر این صورت استفاده نکردن از غلاف مانعی ندارد
water-pump
توربینی
در پمپ‌های توربینی turbine pump مایع موازی محوراصلی (shaft) وارد پروانه می‌گردد و به صورت زاویه دار نسبت به محور از پروانه خارج می‌گردد ، تفاوت اصلی پمپ شناور توربینی با پمپ های سانتریفیوژ در شکل پره های پروانه آن است .
water-pump
جریان محوری یا پمپ ملخی
پمپ های جریان محوری یا پمپ ملخی همانند پمپ های توربینی عمل می‌کنند با این تفاوت که در پمپ های ملخی مایعات موازی محور اصلی یا شفت از پمپ خارج می‌شوند اما در پمپ های توربینی به صورت زاویه دار از آن خارج می‌شوند .

معمولاً در پمپ آب ، برای روانکاری یاتاقان ها و هم برای خنک‌کاری حرارت در سیم‌پیچی داخل الکتروموتور از آب استفاده میشود . در حال حاضر شرکت‌های زیادی در زمینه این تولید پمپ آب فعال هستند .

در مورد پمپ های آب بیشتر بدانید

پمپ های آب جزو پمپ های شناور چند طبقه با محرک الکتریکی دسته بندی میشوند ، اکثر پمپ های آب از الکتروموتور بهره می‌برند .بیشترین استفاده از الکتروپمپ های شناور در محل هایی است که پمپاژ آب از چاه های عمیق یا نیمه عمیق با قطر کم باشد. این پمپ ها قابلیت پمپاژ حجم بالایی از آب را دارند ، معمولا پمپاژ آب  این پمپ ها تا ۶۵۰ متر مکعب در ساعت و ارتفاع ۳۰۰ متر در محدوده پمپ های آب قرار میگیرد . غالب ساختار کلی الکترو پمپ آب مشابه است و اگر آب دارای ذرات ساینده باشد باید از پمپ های خاصی که پروانه های آن با آلیاژ ضد سایش و  دارای محفظه مخصوص است استفاده شود  .

برای دیدن محصولات بیشتر از فروشگاه پمپ سدکو دیدن فرمایید
 

حفره زایی یا کاویتاسیون در پمپ آب

این پدیده با افت مقطعی فشار  رخ می‌دهد ، در کاویتاسیون وقتی فشار کاهش می‌یابد  مایع  در همان دما شروع به جوشش می‌کند که منجر به ایجاد حباب‌های بخار در مایع می‌شود که  پدیده جوشش مایع نیز نام دارد حباب های ایجاد شده وقتی به محل پر فشار می‌رسند منفجر شده و باعث ایجاد ارتعاشاتی مانند موج در لوله میشوند. پدیده حفره زایی با ایجاد صدا در لوله همراه است . امواج ایجاد شده در لوله باعث آسیب شدید به پروانه پمپ و در نتیجه کاهش عمر می‌شود .افت فشار و ایجاد پدیده کاویتاسیون باعث کاهش ناگهانی در نمودار فشار آبدهی پمپ می‌شود