پمپ کف کش یا لجن کش چیست ؟

 

همزمان با صنعتی شدن کارها و مدرن ترشدن کارخانه ها برای مصارف مختلف پمپ های مختلفی تولید شد.

پمپ های کف کش یا لجن کش (EPS) برای تخلیه چاه ها و خارج کردن آب های آلوده ، گل و لای ، آب هایی که دارای مواد ریزی هستند و لجن هایی که ته نشین شده اند طراحی شده است.

به دلیل اینکه پمپ های کف کش با استفاده از موتور های الکتریکی کار می‌کنند به نام الکتروپمپ های لجن کش یا کف کش نیز معروف هستند. پمپ لجن کش در صورت کلی به دو دسته آب از روبرو و آب از بغل تقسیم می‌شوند و از لحاظ ظاهری در دو گروه پروانه نیمه باز و پروانه بسته وجود دارند.

مشخصات پمپ کف کش یا لجن کش

در پمپ های کف کش به علت اینکه آب به داخل موتور نفوذ نکند و برای جلوگیری از ورود مواد ریز در درون پمپ که موجب اخلال در کار پروانه ها می‌شود از آب بندی مکانیکی استفاده میکنند.

 پوسته موتور و پمپ از آلیاژ آلومینیوم و پروانه ، درپوش پمپ از چدن و محور اصلی آن را از فولاد ضد زنگ می‌سازند تا مقاومت آن در برابر خوردگی به بالاترین حد ممکن برسد.در پمپ ها اگر از یک پروانه استفاده شود به آن پمپ تک مرحله ای و اگر بیشتر از یک پروانه استفاده شود به آن پمپ چند مرحله ای می‌گویند.

کاربرد پمپ های لجن کش

در عمده صنایع از این پمپ فقط به عنوان پمپاژ کننده استفاده می‌شود. پمپ های کف کش در صنایع زیر کاربرد دارند :‌

water-pump
تخلیه مایع های دارای هوا و گاز
water-pump
پمپاژ فاضلاب های فعال
water-pump
صنایع چرم سازی
water-pump
صنایع کاغذ و چوب
water-pump
صنایع ساختمانی
water-pump
صنایع کشاورزی و مزارع پرورش ماهی
water-pump
آبیاری باغ ها و گلخانه ها
water-pump
لجن کشی استخر ها، چاه ها و مخازن

پمپ کف کش چگونه کار می‌کند :‌

در پمپ های لجن کش موتور الکتریکی وظیفه به چرخش درآوردن پروانه ها را برعهده دارد و انرژی لازم برای جابه‌جا کردن آب و لجن ها را تأمین می‌کند. هرچه سرعت چرخش پروانه های پمپ بیشتر باشد فشار مواد خروجی از پمپ هم بیشتر است . افرادی که به کار تخلیه چاه و چاه بازکنی مشغول هستند برای رسوب زدایی در چاه ها از پمپ کف کش استفاده می‌کنند.

برای دیدن محصولات بیشتر از فروشگاه پمپ سدکو دیدن فرمایید
 

نکات استفاده از پمپ لجن کش (کف کش) 

برای استفاده از این دستگاه باید به خاطر داشته باشید که قبل از کار با دستگاه محل مورد نظر از آب پر کنید و بعد پمپ را داخل آن قرار دهید. برای استفاده از پمپ مطمئن شوید که مقدار ولتاژ برق کافی وجود دارد تا از باز دهی کم سیستم جلوگیری شود.در پمپ های لجن کش از آب برای خنک کردن موتور آن استفاده می‌شود .

برای انتخاب پمپ مناسب جهت کسب و کار خود می‌توانید با کارشناسان گروه صنعتی سدکو تماس حاصل فرمایید.